“KAZDAĞILARI
VE BABADAĞI” EFSANESINDEKI DAĞ KULTUNUN SEMANTIK FUNKSIYALARI
Doç.dr. Hummatova Huraman
Milli Bilimler Akademisi, Türk
Halkları edebiyyatı bölümü Azerbaycan
Tanrı-insan-dağ ilişgisinin
insan duşunce tarzinde, onun etnik yaddaşındakı yeri bizde bezi mifoloji ve
dini tesevvürlerin formalaşmasına getirib çıharıyor. İlkin ecdadlarımızın şüur
ve düşünce terzinde dağ kultunun mühtelif tezahür formaları mövcuddur. Buların en
mühümü ve esası Dağ-Tanrı insan iliskisi olmasıdır. Bu ilişgiye dağ Allahların
meskeni kimi, Yunan mifolojisinde Zevs başda olmaqla Allahların Olimp dağında
yaşaması, dağlarda qutsal ruhların olması, peyğemberlere dağlarda vehyin gelmesi,
Musa (e. s.) Allah-Tealanın sesini Tur dağında eşitmesi, Mehemmed (e.s.) Hirra
dağında vehyin gelmesi kimi ilişkiler, dağ-Tanrı- insan münasibetine nümune ola
biliyor.
Dağ-insan alakasine geldikde
ilk evvelden dağlara insan beden üzvleri (antropomorfizm) kimi bahılıb. Yani
dağların başı insan başına, dağın beli insan beline, etrafları insan etraflarına
benzemekle insan-dağ arasında zahiri ohşarlıq yaradılıb1
Etnik yaddaşın alt katında ise
dağların ses salması, onlardan ses çıhması kimi funksiyalar da insanla bağlı
ilişkilerdir. halq tefekküründe bele bir inanc terzi de mövcuddur ki, dağlardan
gelen ses qadın sesidir. Bu o qadınların sesidir ki, onlar öz yahınlarını
itirmiş, onların yolunu hesretle gözlüyor ve onlar üçün ağlayırlar. M.Seyidova
göre “müqeddes başlanğıc sayılan dağ, elece, torpaq ve hüsusile onlarla bağlı
Güneş bütün varlığın, heyatın, tanrıların, insanların, nemetlerin yaradıcısı,
anası-atası kimi qebul olunur. Torpaq başlıca olaraq ana başlanğıcı sayılmışdır.2
Pis işlerden hirslenen insan nece kazeblenirse, dağlar da hayqırıb püskürür, felaket töredir,
heyvanların qırılması, zelzelelerin olması, dağların uçması kimi hallar bununla
bağlı hallar buna konu ola bilyor.
Mifoloji şüurda dağ kultunun
struktur semantik inkişafının keçid merhelelerinden biri de insanların dağa-taşa
çevrilmesidir. Bununla bağlı “40 qız efsanesi”, “Kırklar”, “Daş bebek”,
“Babadağı” gibi efsananeleri göstermek olar.
“40 qız efsanesi”nde qızlar
zalım şahdan qurtulmaq üçün Allaha yalvarıb onları daşa döndermelerini isteyirler.
Allah da qızların sesini eşidib onları daşa dönderir. Bezen de daşın insana
çevrilmesini efsanesine de rast gelirik.“Daş bebek” efsanesini buna nümune göstere
bilerik. İnsanın heyat terzi sakral anlamı dağ kultunun esasını teyin etmekde
önemli rol oynayır. Uzun bir zaman kesiminde insan bu yaşantıları hissi-idrakı
şekilde izlemiş ve onun iştirakçısına çevrilmişdir.
Dağlara sitayiş hele
böyük-böyük dinlerin yaranmadığı bir zamandan evvel movcut olmuşdur. Kadim
insanların tefekküründe dağ fenomeni mühtelif funksiyalar daşımışdır. Bu
funksiyanı yerine yetiren ilkin insanın inam ve etiqadı dağlara sığınmaq,
onlara müqeddes varlıq kimi bahmaq idi. İlkin insan hemişe dağlara secdegah
kimi bahmış, orada temiz ruhların olduğuna inanmışlar. A.İnan dağ ruhunun derk etmesini
onun mükaddesliyinin kayb olması gibi, (ruhun bedenden kayb olması gibi) kıymetlendiriyor.3
Buna biz Dede-Korkud dastanında Dirse hanın
hatununun dağı karqumasından yaranan eski tesirin neden ibaret olacağı – dağın
mükaddesliyi kayb etmesi faktorunu dikkatdan kaçırmamalıyız. Dağ ruhunu
incitmek, üstelik oğlunu araya-araya dağa kalkmak anne için yasak
düşünülmüşdür. Bu da yasakdan kenar olaraq Buğacın hızır peyqamberin “anne sütü
ve dağ çiçeyi ilacdır”, – demesi dağ ruhunun anneni afv etmesini gösteriyor.
Altay yazarlarından gelen telqin, inam Dirse hanın kadınının dediyi bedd duanın
derhal reallaşmasının teminatçısı”olması dağ ruhunun anneye güzeşte gitmesini
şertlendiriyor.4
Altaylar bele tesevvür edirdiler
ki, dağ ruhları insanları cezalandıra biler, onlara tufan, pis hava göndere biler,
heyvanları qıra biler. Bu o zaman baş vere bilerdi ki, ona qurban kesilmirdi.
Ona göre de Altay ruhu üçün ağ qoyun kesirdiler, dağa teref süd atardılar. Peniri
piramida şeklinde hazırlayıb dağın zirvesine qoyardılar.5
Türk inam terzi ile bağlı olan
dağlar her zaman ezemet, büyüklük, mukaddeslik, inam ifade etmişler. Hatta
gelinler dağlardan yaşınmış, onlara “kayın babalarımız”, – diye muraciet
etmişler. Onlar dağlara çatarken hatta örpeklerini başlarına çekmişler.
Dağın bir funksiyası da
insanları qorumaq olmuşdur. Hele qedim zamanlarda düşmen hücumuna meruz qalan
dağlar insanların sığınacaq yeri olmuş, onları qoynuna almışdır. Heç kese ferq
qoymayan dağlar bütün insanlara bir sözle bahar, hamını qoynuna alarmış. Merhum alim Yaşar Qarayev öz
mülahizelerinin birinde demişdir: “Qarabağa geden yol folklordan keçir”.6
Aşıq Elesger “Dağlar” redifli
qoşmasında ermeni daşnaklarının soyqirim siyasetine meruz kalan Göyçe mahalının
ahalisinin dağlara sığınaraq, orada meskunlaşmasını, dağların insanları korumasını urek ağrısı ile dile getirmiştir.
Hanı men gördüyüm
qurğu-büsatlar?
Derdmendler görse, tez bağrı
çatlar,
Meleşmir sürüler, kişnemir
atlar,
Niye perişandır halların
dağlar? 7
Şair bu qoşmada dağlara insan
obrazıtek müraciet edib, onunla dialoq qurmuşdu. Bu şeirde şair vetenine
dusmenlerin hucumundan dağların da bir
insan kimi qem-qüsseye batdığını, ehval-ruhiyyesinin pis olmasından söz açıyor.
Biz Yunus Emrenin
yaradıcılığnda da dağa müraciet edilmesine, onu iki sevgilini bir-birinden ayrı
salan, onların qovuşmasına sedd çeken bir obraz kimi deyerlendirmesine rast geliyoruk.
Harami gibi
yoluma arkuri enen qarlı dağ.
Ben yarımdan ayrı
düşdüm, sen yolumu bağlarmısan? 8
“Azerbaycanda neinki dağın, hetta
bu dağdakı daşların da göyden düşmesine, müqeddesliyine inamı özünde yaşadan
folklor nümuneleri de var”.9
Gökden düşen
taşın yardımı ile ölümün mümkünlüyüne en kadim zamanlarda da inam olub. Bu
nümuneye biz “Manas” eposunun kahramahı Manas ölenden sonra Tanrının izni ile
bir melek göyden kara taş getiriyor, onun ureyinin üstüne
qoyur ve o andaca Manas dirilib ayağa
kalkır.10
Daşlara müqeddeslik motivine
biz daşın insana çevrilmesi prosesinin ilkin insanın düşünce terzinde yer
aldığına bezi efsanelerimizde rast gelirik. Bu bahımdan Kastamanı ağızlarında
yayılna “Daş bebek” efsanesi çoh maraqlıdır. “Kiçik bir köyde gözel bir aile
yaşarmış, onların 4-5 yılmış ki, övladları olmazmış. Tekrar övladlarını evlendirmeye
qerar veren oğlanın valideyinleri ona bir qız tapırlar. Bundan çoh müteessir
olan gelin hına gecesi hırman qaşına oturub ağlamağa başlayır. Bu zaman qızın
yanına bir ihtiyar derviş gelerek neyçin ağladığını soruşur. Qız veziyyeti
olduğu kimi dervişe danışır. Derviş dağarcığından bir uşaq şeklinde göy daş çıharıb
geline veriyor. “Al bu daşı, perşenbe günü ahşamı yatsı ezanından evvel beşiği
bele, ninni söyleyerek üğrümeye başla, Allah seni muradına erdirer”, – demiş ve qeyb olmuşdur. Gelin bütün bunları etmiş,
bir müddetden sonra daşbebek canlanmışdır. Qız öz kocası ile ölünceye qeder
yaşamışdır.11
İnsanın taşa çevrilmesi ile
ilgili Azarbeycan miflerinin birinde deyilir: Bir çoban öz sürüsü ile pınarın
yerini kayb ediyor. Eli her yerden üzülün çoban Kır dağına müraciet ediyor:”Ey
Kır dağı, sen buradan bir pınar çıkar,
ben sana bir ak koyun, bir kara koyun kurban keserim”. Çobanın sözü ağzından
çıkar-çıkmaz Kır dağının koynundan göz yaşı gibi dup-duru buz tek soyuk bir
pınar akmaya başlıyor. Yankısını söndüren çıban sözüne dönük çıkıyor,
kurbanları kesmiyor. Bundan kızan Kır dağı çobanı sürüsü ile birlikte taşa
dönderiyor.12
Kadim Elladada yolçular yol
gederken dağların eteyinden daş götürer, hemin daşları zirveye qaldırar, orada
oyuq qurub oraya qoyarmışlar. Azerbaycan efsaneleri içerisinde yer adları
(toponimleri) ile bağlı efsaneleredn biri de “Babadağı” efsanesidir. Babadağ
Baş Qafqaz silsilesinin suayrıcında yerleşiyor. Onun mütleq yüksekliyi 3629 metre çatır. Dağın
zirvesinde hündürlüyü 3 metre
yahın oyuq var. Oyuğun üstüne qoyulmuş tahtalara mıh çalınmış, eskiler
bağlanmışdır. Babadağı böyük ziyaretgahdır. halq arasında bele bir inam da
mövcuddur ki, Babadağı yeddi defe ziyaret edenler Hecce getmeye beraber
tututlur. Oraya ziyarete gedenler yol boyu çetinliklerle qarşılaşırlar, bezen yolda ölenler de olur.
Dindarın fikrince hemin adamın niyyeti ve emeli temiz olmadığı üçün dağ onları
kabul etmiyor, bele adamların cehenneme getmesi haqqında da fikirler yaranır.
Babadağ Kazdağları kimi Azerbaycanın bir çoh rayonlarını özünde birleşdirir.
Oraya Quba, Qusar, haçmaz, Deveçi. İsmayıllı ve s. rayon ehalisi ziyarete gelir.
Babadağın zirvesine çatmaq üçün “Aman evi” deyilen bir tikili var. Qara,
borana, yağışa düşen insanlar oraya sığınırlar. Babadağın yüksek dağlıq meşesinin
bir talası sahlanmışdır. Buna sebeb “Babadağı” adının müqeddes sayılmasıdır.
Baba kim olmuşdur? Onun
haqqında olan efsanelerin birinde deyilir ki, Baba ereb ölkelerinin birinde nahırçılıq
edirmiş, çölde mal otararken bir canavar mal-qaraya hücum ediyor. Baba canavarı
qovarken o, dile gelir, “Men bir ineyi yemeliyem”, –deyir. Baba onu dile tutur,
“Sen o ineyi yeme, o inek bir qoca, yohsul qarınındır”.Canavar bunu eşitmir, ineyi
parçalayır. Baba ineyin haqqını ödeye bilmeyeceyini görüb o memleketden baş
götürüb gediyor. O gelib Qafqaz dağ silsilesinde olan dağların birinde ekin ekib,
yer şumlayır. Yere tahıl ekir, vaht-vede yetişene tahıl sünbülleri evezine, içi
buğda denleri ile dolu olan denler bitir.
Ucsuz – bucaqsız dağlıq erazide bele buğda denlerinin bitmesi Babanın
Allah adamı olmasından heber verirdi. Baba bu dağda yaşamış, orada da vefat
etmişdir.
Onun haqqında başqa bir efsane
de beledir ki, o kendli imiş, yer ekib becerirmiş. Bir defe plov yeyib duranda
bilmeden bir düyü yere düşmüş, o düyünü tapdaladığından özünü Allahın verdiyi bereket
qarşısında günahkar hesab ederek baş götürüb dağa qaçmışdır. Onu ahtarmağa geden
qoca annesı dağın yarısını çıha bilmemiş, yolda vefat etmişdir. Babanın
annesının kabri de ziyaretgahdır. Ziyarete gelenler evvelce annenin kabrini,
sonra dağın zirvesine qalharaq Babanın kabrini ziyaret ediyorler. Babanın kabri
dağın zirvesindeki oyuqdadır. Oyuq Babanın kabrinin üstünde ucaldılıb. İnsanlar
buraya gelende heç vaht özleri ile düyü yemekleri götürmezler. Bu, Babaya olan
hörmetin bir elametidir. Dizi ağrıyanlar, övladı olmayanlar, heste ve başqa belalara
düçar olan insanlar bu ziyaretgaha geler, orada özlerine şefa taparlar.
Babadağı fenomeni insanların iman, ümid secdegahıdır. Oraya hoş niyyetle, temiz
ürekle geden insanları heç vaht eliboş geri qaytarmır.Babadağın yamacında bir
pinar var. Deyilenlere göre, o pinar evveller yoh imiş, Baba ne vathsa esasını
yere vurduqda esanın yerinde o pinar peyda olub. Oraya gelen insanlar bu
pinarin suyundan içir, gözlerine çekir, el-üzlerini yumaqla paklaşıb, şefa
tapırlar. Bu suda müqeddes sayılır. Bu pinar suyunu sokykluquna göre “Kelleçatladan”
adlanır. Hetta Azerbaycanda bele bir inam mövcuddur ki, insanlar yağış
yağdırmaq üçün Babadağından getirilen yeddi daşı ortadan deşib bir ipe düzerek
annenın ilk qızı suya atır, ipin ucu sahildeki ağaclardan (ya fındarık, ya da qara ağacdan) birine bağlanar, bununla
da yağış yağarmış.13 Coğrafi adların emele gelmesinde reng adlarını
bildiren sözlerin böyük rolu var. hromonimler – latın dilinde “hromo”-reng,
nim-ad demekdir. “Sarı” ile başlayan coğrafi adlara baba, baş, qız, dağ ve s.
qoşmaqla mühtelif etnonimler yaranmışdır.14
Türkiyede cok yayılan
“Sarıkız” efsanesi ile “Babadaği” efsanesi arasında benzer makamlar çoktur. Bu
benzerlik her iki dağda meskunlaşan Sarıkızın babası zalim insanlardan korumak
için onu dağlara aparması, orada onun kaz otarması, babanın da hayvan otarıb
kurda rast gelenden sonra koca karının hakkını ödeye bilmediyi için dağlara baş
götürüb gitmesi gibi makamlar bu efsaneleri bir-birine yakınlaşdırıyor. En
önemli benzerlik ise hem Sarıkızın babasının, hem de Babanın annesinin
mezarlarının dağın eteyinde olmasıdır. Bu dağlara ziyarete gelen insanlar önce
onları ziyaret ediyor, sonra ise dağın zirvesinde olan mezarlara doğru gidip
onları ziyaret ediyorlar. Bu kiçik mekalede dağ kultunun mühtelif funksiyalar
daşıması, daglarin insanların tefekkür tarzındakı yeri, Babadagi ve Sarikiz
efsanelerinin yaranmasında insanların yaddaşında yer alan inam terzinin ilkin
kaynaklarina aydınlık getirilmesi
bakımından büyük ehemiyyete mailkdir.
Kaynaklar:
- Aliyev
R. Efsanelerde dağ kultunun struktur-semantik funksiyalarına dair.
Azerbaycan şifahi halq edebiyyatının tedqiqi tarihiBakı, 2006, seh. 16)
- Seyidov
M. Azerbaycan halqının soykökünü düşünerken.Bakı. Yazıçi. 1989. seh.308
- İnan
A. Türk boylarında dağ, ağac, orman ve pınar kultu. Mekaleler ve
incelemeler. II cild, Ankara, Türk tarih kurumu, 1998, seh. 49., (
- Elibelyli
R. Dede Korkud kitabında dağ kultu. Dede Korkud jurnalı, 2004, №3, seh. 50
- Şükürov
A. Mifologiya. Qedim türk mifologiyası. 6-cı kitab. Bakı, Elm, 1997)
- Kalafat
Y. Balkanlardan uluğ türküstana halk inancları, IIAnkara, 2005.seh.182)
- Aşıq
Elesger. Seçilmiş eserleri.Baki.1972,
seh. 39
- Golpinarli.A.Yunus
Emre .Risaletun-Nushiyye ve Divan.Istanbul.1965.
- Abdulla
B. “Kitabi-Dede Qorqud”da gerçekliyin etnomifik qavrayışı, Azerbaycan
şifahi halq edebiyyatına dair tedqiqler. VIII. Bakı, 1999, seh.35)
- Ögel
B. Türk mifolojesiş Ankara, 1989, s. 519.
- Akman
E. Kastramonu manileri ve Daş bebek efsanesi. Ankara, 2007, seh. 59
- Azerbaycan
mifoloji metinleri, seh. 83
- Kalafat
Y ve Zeynalabdin Makaş. Karşılaştırmalı türk halk inancları. Samson,
seh.93.
- Budaqov
B. Türk uluslarının yer yaddaşı. Bakı, 1994, seh.215 “Elm” seh.270
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder