3 Eylül 2013 Salı

ƏHMƏD YƏSƏVİ VƏ YUNUS ƏMRƏ YARADICILIĞININ MÜQAYİSƏLİ TƏHLİL MƏQAMLARI

AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutu
Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatının
aparıcı elmi işçisi, f.e.n.


İlk türk sufi təriqətinin əsasını qoymuş Əhməd Yəsəvi ilə başlayan təsəvvüf məzmunlu şeirlər sonradan başqa şairlərin də yaradıcılığına yol tapmışdı. Bu şerlərin bir qismində sair öz keçdiyi həyat yolunu, bu aləmə gəlmə səhəblərini göstərməklə oxucuya o dövr haqqında lazım olan bilikləri verə bilmişdir. Əhməd Yəsəvinin yaradıcılığı ilə bağlı apardığımız təhlil şairin «Hikmet-Bahşçesi» adı altında Cığatay türkçesindən - Türkiyə türkçesinə çevrilmiş (Dr. Hayati Bice) nümunə əsasında yerinə yetirəcəyik. Əhməd Yəsəvinin (1093-1166) həyat və sənət yolu əfsanələrə bürünərək müasir dövrümüzə qədər gəlib çatmışdır. Ələvi təriqətli, bəziləri Nəkşibəndiyyə, bəziləri Bəktaşiyyə, bəziləri isə Yəsəvivyə təriqətinin nümayəndəsi sayırlar. Bütün bunlara baxmayaraq, o ilk sufi şeyxi, ilk sufi dəvrişi, sufi mütəsəvvüfi və övliyyasıdır.
Piri - Türkistan, hazreti-Türküstan, Xoca Əhməd Yəsəvi və s. adlarla tanınan bu sufi şeyxi ilk təhsilini babası İbrahimdən almışdır. Qaynaqlar onun babası İbrahimin Həzrəti-Əlinin oğlanlanıı nəslındən olduğunu göstərir. Onun atası öləndən sonra Arslan Baba onun mənəvi atası olduğu tarixi rəvayətlərdən bizə məlumdur. Məlum rəvayətdə deyilir ki, Arslan Baba ilə Əhmədin qarşılaşması, Həz. Peyğəmbərin əmanətinin ona verilməsi, onun tərbiyəsi ilə məşğul olması və s. kimi əhvalatlar sufi şeyxlərinin övliyalarının başına gələn bənzər hadisələr idi. Tarixi həqiqətlər Arslan Babanın mövcudluğu haqqında həqiqətin olmasını onun adına yapılan türbənin olması ilə bir daha təsdiqləyirlər (14, 276).
Buna bənzər əhvalatları Mövlanə və Şəms qarşılaşmasın-da, Yunus Əmrə və Tapdıq Əmrə qarşılaşmasında da görürük. Bu sənətkarların bəziləri zahirən qarşılaşsa da, bəzilərinin də ruhən qarşılaşması onların eyni yolun tərəfdaşlarından olma-sına bir işarədir. Məlum olan həqiqətlərdən biri də budur ki Arslan Baba öləndən sonra o, Buxaraya gələrək dövrünün böyük mütəsəvvüf şairi olan Yusil Həmədanidən təsəvvüf elminin sirlərini öyrəndiyini, «Pişdiyini» hikmətlərinin birində belə deyir.
Qarıp canımı harcayayem, yoktur malım
Haktan  korkup ateşe düşmeden pişdim ben işte.
Sufi şairlərinin öz pirindən dərs alması, onun dərgahında illər uzunu qulluq edərək, onlara itaətdə olması onun, «Bişməsi» kimi fakta Yunus Əmrə yaradıcılığında da rast gəlirik. Yunus da illər uzunu mürşidi olan Tapdıq Əmrənin  dərgahına odun daşımış, qırx il susmuşdur. Ancaq o şeyxi Tapdıq Əmrədən nəsibini alan gün ilahilər söyləməyə başlamışdır.
Tapdığın tapısında qul olduq qapısında
Muskin Yunus çiy idi, bışdı əlhəmdürüllah.
Yunus Əmrənin «çiy idim, bişdim» deyimi «Mövlanənin» «Xam idim yandım, bişdim» kimi məşhur kəlamını yadınıza salır. Hər iki mütəsəvvüf öz sələfləri olan Əhməd Yəsəvinin «ateşe düşmeden pişdim ben» deməsi ideyasından qaynaqla-naraq, bəyani-hallarını oxucuya çatdırırlar. Həm Əhməd Yəsəvinin, həm də Yunis Əmrənin yaradıcılığında müraciət etdikləri mövzular çox məqamlarda üst-üstə düşür. Bu yaxınlıq və bağlılıq hər iki sufi sairinin, böyük övliya olması, uzun bir zaman kəsiyindən ayrı-ayrı dövr və əsrlər də yaşasalar da, ruhən, fəhmən bir-birlərinə bağlı olmalarına işarələr olduğunun əlamətlərindən idi. Bu haqda M.Tatçı yazırdı: «Yunis Əmrə orta Asiyada Əhməd Yəsəvi dəvrişlərinin hikmətləri il başlayan cığırı Anadoluda davam etdirmişdir. Ancaq bu davam etdirmə təqlidi mahiyyətdə deyildir. Yunus hikmək şəklini öz qabiliyyəti ilə yoğurmuş orijinal bir şairdir» (13, 71).
Əhməd Yəsəvinin yaradıcılıq yolu ilə bağlı məlumatı onun hikmətlərindən alırıqsa, şairin «Vücudnamə»sindən onun həyatındakı keçid mərhələlərinin şahidi oluruq. Bildiyimiz kimi həm klassik, həm də aşıq şeiri janrı olan vücudnamələr, əvvəllər yalnız aşıq şeiri janrı kimi öyrənilmişdir (4, 184; 6, 53-54).
Vücudnamədə ustadı aşıq bir növ əsli-nəcabatı, soy-kökü, ana bətninə düşməsi, anadan olması, uşaqlaq, gənclik illəri, təlim-tərbiyəsi, ədəb-ərkanı, məişəti, cəmiyyətdə tutduğu mövqey, el-obası, vətən uğrunda göstərdiyi igidlik, tərcüme-yi-halı haqqında məlumat verir (6, 53). Onu da deməliyik ki, vücudnamənin ilk nümunələrini böyük təsəvvüf şairi Xoca Əhməd Yəsəvi yaratmışdır. Bu vücudnamə nümunələrinə onun bir neçə hikmətində rast gəlmək mümkündür. Deməli, vücudnamələrə (bəyani-hallar) ilk əvvəllər təkkələrdə yaranmış və o dövrdə təriqət ideyalarının yayılmasına xidmət göstərmişdir.
Aşıq şeirinin həm ruhi, həm də forma cəhətdən təsəvvüf ədəbiyyatına yaxınlığını, bir çox aşıqların sufi rəmzlərindən geniş istifadə etdiyini nəzərə alsaq vücudnamələrin aşıq ədəbiyyatına düşməsinin səbəbı aydınlaşmış olar (11,31).
Əhməd Yəsəvi «Divani - hikmət»də onun həyatı ilə bağlı olan rəvayətə «vücudnamə»sində aydınlıq gətirərək deyir:
Yetti yaşda Arslan babağa kıldım salam
Haqq Mustafa əmanətin eylədim armağan
Işte o zamanda bin bin zikrini eyledim tamam
Nefsim ölüp la-mekana yiikseldim ben işte.
Yunus Əmrə isə öz vücudnaməsində əsl vətənindən ayrılıb (yəni ruhunun sərbəst gəzdiyi ərşdən) ana bətninə düşməsi və bundan sonrakı həyat hekayələrini bizə nəql etməsinin sahibi oluruq.
Ata könlümdən bir zaman anasına düşdii gönül
Haqdan bizə dəstur oldu, xəzinəyə düşdü könül.
 Anda beni can eylədi, əti sündük qan eylədi
Dörd on günü diyəcəgiz, dəgirməyə düşdü gönül
Yürirdim onda pinhan haqq buyruğu verməz aman, Vətənimdən ayırdılar bıı dünyaya düşdü könül.
Yunus Əmrə bu dünyaya gəlməsini, tədricən maddi neymətlərə bağlanmasını, hətta yemək yeməyi də nəfsə uymaq kimi qiymətləndirirdi. Şair vücudnəməsini davam etdirərək 40 yaşına çatmasını belə bəyan edir.
Qırx beşində surət dönər, qara sakkala ağ enər
Bakur şeybetin kəricək yoldurmağa düşdü könlüm.
Bu qayda ilə şair bəyani-halını, kəfənə bükülüb, ağca ata mindirilib, o biri diinyaya aparılacağına qədər davam etdirir. Əməlisaleh adamlaıın sırat körpüsündən rahat keçəcəyinə, əməli saleh olmayanların isə oddan şərbət içəcəklərini bildirir.
Əhməd Yəsəvi vücudnaməsində isə ona çatacaq əmanətin çatmasını, hətta Həzrəti Peyğəmbər Arslan Babaya Əhməd Yəsəvinin əlamətlərini də deyib, onu necə tapacağını da öyrətdikdən sonra yola düşməsinə icazə verir.
Hurma verip, başını okşayıp nazar eyledi,
Bir fırsatta ahirete dogru sefer eyledi.
Bu beyitdən məlum olur ki, şair xurma əhvalatı ilə bağlı məlum hadisəni şeir dilinə çevirərək oxucuya çatdırır.
Bu iki şairi birləşdirən xüsusiyyətlərdən biri də onların könül qurmağı, insanı incitməyi böyük günah saymaları idi. Yunus Əmrə könlu müsəlmanların müqəddəs yeri olan Kəbə ilə müqayisə edərək, iistünlüyü insan könlünə verərək deyir.
Könülmi yey, Kəbəni yey, söylə bana aklı əzək
Yüz Kəbədən daha yeydir bir könül ziyarəti.
Zahiri tərəfləri ilə islamdan gələn insan, könül mövzuları Əhməd Yəsəvinin yaradıcılığında daha incə mətləblərin anlamlarına xidmət edir.
Nerdə görsen gönlü kırık, merhem ol,
Öylə mazlum yolda kalsa, yoldaş ol
Maşher günü dergahına yaxın ol.
Ben-benlik güden kişilerden kaçtım men işte.
Xitab, nəsihət üsulundan istifadə Əhməd Yəsəvi yaradıcılığından ədəbiyya- tımıza keçmiş bir deyim formasıdır. Bundan əvvəlki xalq ədəbiyyatında və klassik ədəbiyyatda belə müraciət formasına demək olar ki, təsadüf edilməyib. Belə ki, ümumilikdə götürdükdə təsəvvüf ədəbiyyatı üçün nəsihət, xitabdan istifadə xarakterik bir istifadə üsulu idi. Bu bədii anlatma üsulundan sonrakı dövr təsəvvüf şairlərinin də yaradıcılığında rast gəlirik. Şair yenə də öz fikrim davam etdirərək oxucusuna müasirlərinə deyir.
Qərib, fakir, yetimləri sevindiresen,
Parçalayıp aziz canım eylə kurban.
və ya başqa bir şeirində
Qəribin, yetimin halını sorandan Allahın da razı qalmasını belə deyir:
Qərib, fakir yetimleri hər kim sorar
Razı olar o kulundan Allah.
Əhməd Yəsovi dövrüniın övliyası olmaqla yanaşı, insanları bir-birinə dost, həmdəm, mərhəm olmağa, qəlbi sınıqlara, yolda qalanlara yoldaş olmağa çağırırdı. Qiyamət günündə hər bir insanm cavab verməli olacağını onlara xatırladırdı. Özünü öyən, mənəm-mənəlik iddiasında olan insanlardan uzaq olmaga səsləyirdi.
Könül azadlığı, din sərbəstliyi çox əski çağlardan türkün təbiətinə hakim idi. Bunu bir sıra araşdırıcılar da sübut edirlər (5, 30). Belə ki, Əhməd Yəsəvinin  yaradıcılığında da heç bir din ayrı-seçkiliyi yoxdur. Bütün insanları qəlbi qırıqlara kömək olmağa çağırır. Özünü də «Qərib, yetim, fakirlərin könlünü oxşayıb, könlü qırıq olmayan kişilərdən qaçdığını» söyləyir. Əhməd Yəsəvinin yaradıcılığının yüz illər ərzində əhəmiyyətini itirməməsinin səbəblərindən biri də onun hikmətlərindən yer alan Qurani-Kərimin ideyların, Məhəmməd peyğəmbərin hədislərinin olması idi.
Hər iki şairin müraciət etdiyi mövzulardan bir də «Merac»dır.  Əhməd Yəcəvi də Yunis Əmrə də peyğəmbərin meracına böyük dəyər verirlər.
Bildiyimiz kimi merac mövzusunun kökləri də Qurani Kərimin  surəsindən götürülmüşdür. Əslində merac deyərkən Məhəmməd (pey) rəcəb ayında «Burak» adlı atın üstündə göyə çıxması, orada Allah-təala və başqa peyğəmbərlərlə görüşməsi nəzərdə tutulur. Ümumiyyətlə, klassik ədəbiyyatda yazılan meracna-mələr həm nəsrlə, həm də nəzimlə olmuşdur. «Hazırda klassik, həm də  təsəvvüf ədəbiyyatının baş mövzularından biri olan merac qəzəl, qəsidə, nət və başqa janrlarda, həm də müxtəlif şəkillərdə işlədilmişdir. XVI əsrdən etibarən divan tərtib edən katiblər meracnamələri də oraya salmağa başlamışdılar. (1, 95-96).
Məlum olduğu kimi, türk xalqlarının ədəbiyyatında ilk meracnaməni sufi şair, XII əsrdə yaşamış, yəsəvilik təriqətinin böyük nümayəndəsi Xoca Əhməd Yəsəvinin 3-cü xəlifəsi Süleyman Bakirqan yaymışdır (1, 96) Merac mövzusu  klassik ədəbiyyatda bir, təsəvvüf ədəbiyyatda başqa bir şəkildə işlənmişdir. Əhməd Yəsəvi hikmətlərinin birində belə deyir
Qərip, fakir, yetimləri kasıb sordu,
O gecə Meraca çıxıp Hakk cemalırı gördü
Geri gəlip indiginde fakirlərin halın sordu
Qariplerin izini arayıp indim ben iştə.

İstər real həyatda, istərsə də ruhən meraca qalxan Məhəmməd (ə.s) hər iki halda  qərib və yetimlərin halından xəbərdar olur. Meracdan qayıdan peyğəmbər ilk öncə fağırların halını sorur, qəriblərin izini bulmağı özünə əsas vəzifə etdiyini deyir.
Şairin yaradıcılığında təkrar-təkrar müraciət olunan mövzulardan biri də qəribliklə bağlıdır. Bu şeirlərdə şair özünü «qəriblərin izini arayıp», «Madinəyə  Rasul varıp oldu qərib», «qəriblikdə sıxıntı çəkib», «qəriblərin könlün ara» «qərib canımı parcayayam, yoxdur malım» və s. kimi ifadələrlə bəyan etmişdir. Əhməd Yəsəvi yaradıcılığında bəzən qəriblərə həmdəm olmaq, onların könlünü almaq «qərib olub mənzillərdən keçdım «mən» deyən şair bu «qəriblik» sözünü iki mənada oxucuya çatdırır.
Yunus Əmrə yaradıcılığında isə qəriblik mövzusu ayrıca işlənmiş və xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Bu qəriblik mövzusu hər iki şairin vətəndən uzaqlarda  irfan elminin şeirlərini öyrənməklə keçirdikləri həyat tərzi ilə bağlı olmuşdur. Araşdırmalardan Turan Oflaqoğlu yazırdı: «Qəriblik mövzusu Yunus Əmrənın ömrünün qırx ilini səyahətdə keçirdiyi haqqında mənbələrin verdiyi məlumatla səsləşməkdədir» (12, 7). Mənqəbələrin verdiyi məlumata görə Yunis Əmrə 40 il nəsibini axtarmış Hacı Bektaş Vəlinin ona verdiyi himmətin açarını axırda şeyxi Tapdıq Əmrədə tapmışdır. Bu səyahət müddətində şairin hansı ölkələrdə, hansı yerlərdə olduğu barədə dəqiq məlumat yoxdur.
Qəriblik mövzusu təsəvvüf ədəbiyyatında daha çox canın bu fani dünyada qonaq olması ideyasına əsaslandığından sufi şairlərin bəzən əsərlərində gəzmələri haqqında söylədikləri fikirləri müstəqil mənada başa düşünülməlidir. Bu səyahət  çox zaman könül səyahəti, yəni ruhun səyahətidir ki, Tanrıya qovuşmaqda böyük rol oynayır. Şair qəriblik dedikdə özünü bu günahlarla dolu olan dünyada qərıb saydığını nəzərə çatdırır. Ancaq onu da demək lazımdır ki, vəhdəti - vücudun dərvişlər, xüsusi ilə də Xorasanın, Rurnun dərvişləri diyar-divar gəzib təriqət görüşlərini yayırdılar. Tarixi qaynaqlar da bunu göstərməkdədir (9).

Ümmet olsan qariplere uyar ol
Ayet ve hadisi kim dese, duyar ol
və ya başqa bir şerində şair deyir:
Cefa çekip Yaradana oldum yakın
Qarip olup menzillerddn geçtim ben işte.
Ola bilsin ki, Əhməd Yəsəvinin də qəriblərə münasibətlə bağlı onun özünə qarşı ünvanlanan bir müraciət formasıdır. İnsanları «qəriblərə məlhəm olmağa» «onların halını sormağa» çağırır. Yunis Əmrə isə
Söylər dilim, ağlar gözüm, qəriblərə göynər özüm
Məgər ki, göydə yıldızım. Söylə qərib benciləyəm. 
Təsəvvüf ədəbiyyatının formalaşmasında sufı sairlərin böyük rolu olmuşdur. Sufilik yolunu tutanlar həm də sözün həqiqi mənasında ilahi eşqə mübtəla olan aşiqlər idi. Belə ki, onlar «haqq ilə haqq olan»lar idilər (3, 23). Sufilər vəcdə  aparan eşqı müqəddəs hesab edirdilər. Əhməd Yəsəvi əgər «Xudavəndə məni  salqıl öz yolunqə» deyirdisə, Yunis Əmrə isə «İlahi bir eşq ver bana, handalığı bilməyəyim. İstəyəyim daim seni, özgə nəqşə bulmayayım» hər iki təsəvvüf sairındən yüz illəriçə sonra yaşavan xələfi Mövlana Füzuli isə

«Ya rəb! Bəlaıyi eşq ilə qıl aşina məni
Bir dəm bəlayi eşqdən etmə cüda məni,
deyirdi. Bu halda F.Köprülü yazırdı: «Tanrının eşqilə qavranılması fikri  sufizmidə başlıca məsələlərdəndir (10). Əhmod Yəsəvinin eşqi əzablardan keçərək Tanrıya doğru yönələn bir eşqdir. Bu eşqə çatmaq üçün şair vəhdət şərabını içdiyini deyərək, onu ondan alan eşqə mübtəla oldugunu deyir.
Rizk, nasip her ne verse, tox gözlü ol
Tok gözlü oluıb şevk şerabını içdim men işte.
Türk təsəvvüf poezivasında Əhməd Yəsəvidən gələn hüsnü mütləq ideyası,  məhəbbət carçısı adlanan Nəsimi, Füzuli, eşqi ilə özünü eyniləşdirir. Əhməd Yəsəvi hikmətlərində dönə-dönə dünyanı eşq ilə dərk etməyi xatırladır. Bu eşqin əzabı da şirindir. Bu əzablar onu, öz varlığını Tanrıda əritməyə doğru istiqamətlənib. Haqq aşiqi eşq şorabını içəndən sonra özündən keçərək Tanrısına qovuşmuş olur. O, öz varlığında Tanrının didarını, nurunu görür bu nur sufi aşıqin dünyasını işıqlandıraraq ona çatmış olur. Əhməd Yəsəvi isə bu ideyanı belə poetikləşdirir.
Ciltan birlə şərab içib, həmrah boldum
Içn taşım haqq nurigə toldu, dostlar.
Bunun Y.Əmrə belə ifadə edir.
Beni bendə sorma bendə degiləm
Bir ben vardır, bendə bendən içəri.
Artıq özünü Tanrısında əridən aşiq Tanrısına qovuşmuş, vüsala çatmış olur. Burada Əhməd Yəsəvi hikmətində ərənlik yolu kimi qiymətləndirilir.
İşk sevdası kimə düşsə, rəsva kılur
Pərtav salıb haqq özüqə şeyda kılur.
Məcnun sifət əqlin alıb Leyla kılıb
Allah haqqı bu sözlərin yalğam yok

Yunis Əmrədə isə Tanrıda əriyən aşiq öz daxilində batın gözünün (idrak gözünün) açıldığmı deyir, orada haqqı görməsini isə belə bəyan edir.
Işbu vücud şehunə hər dəm girəsim dəlür
İçindəki sultanın yüzün görəsim gəlür
İşidirəm sözünü, görməyim üzünü
Yüzünü görməkligə canım verəsim dəlyr.
İlahi eşq sufilərin dünyagörüşünə görə insanı hiylədən, məkrdən, paxıllıq və xibislikdən qoruyur. Yunus Əmrə ilahi eşqin bu çəhətlərini nəzərə alaraq onu təbliğ edir. Sirri Alıçının yazdığına görə «Yunusda eşq Mövlanəmiz kimi bütün görüm və düşüncələrin təməlidir. Yunus ancaq eşqdə Allahını, insanlığını doğruluğunu görə bilir» (2, 118).
Təsəwüf ədəbiyyatının müştərək mövzularından biri də nəfs və ondan doğan tamah, qürür, xəbislik, acgözliik, paxıllıq və s.-dir. İnsanı bu dünyaya bağlayan, onu Tanrısından uzaqlaşdıran, kamillik mərtəbəsinə çatmağa qoymayan yeganə əngəl, sufizmə görə nəfsdir. İnsan mənliyini tərk etməklə nəfsini məhv edir, əks təqdirdə, o, nəfsinin quluna çevrilmiş olur. Bu mənada nəfsi əqlinə tabe etdirə bilən insan xoşbəxtdir. Yunis Əmrə öz yaradıcılığında nəfsə uyan insanın gec-tez rusvay olacağına, günahlar edib haqdan uzaqlaşdığma inanır. Nəfslə bağlı mövzuya şairin ilahilərində ara-sıra müraciət edilsə də, nəfs mövzusu onun «Risalət-ün Nüsiyyə» əsəri hissi deyil, fikri, öyrədici bir əsərdir (8, 65).
Bu əsərdən alınan qənaətə görə, nəfsə qalib gəlmək başlıca şərtdir. Buna görə də şair öz münasibətlərinə nəfsi boğazından asmağı tövsiyə edir:
Nəfsdir əri yolda qoyan
Yolda qalır nəfsə uyan

Nə işin var kimsəylə
Nəfsinə kaki boş yürü.
Əhməd Yəsəvi isə öz şeirlərində nəfsə uyanlan «şeytanla dost» adlandıraraq deyil.
Nefsin beni yoldan çıxarıp hakı eyledı
Çılpındırıp halka ablamaklı eyledı
Zikr söyletmeyip şeytan ile dost eyledi,
Hazırsın deyip nefs başını deldim ben işte.

Obrazlı şəkildə deyilən bu ifadədə nəfs tutulması çətin olan yenilməsi mümkün olmayan bir anlayış kimi təqdim olunur. Şair «Kul xacə Əhməd, nəfsdən uluğ bəla bolmaz» deyir. Bu bəladan qurtarmağa insana yalnız sufi riyazati kömək ola bilər. Yunus Əmrə yaradıcılığında nəfsin «Şeytani ruh» adlandırılmasının səbəbləri açıqlanır. Bu da başqa bir araşdırma mövzusu kimi tədqiqatçılara material verir. N.Tusiyə görə «nəfs» Allah sevgisidir: «Kimə nəfəsi veribsə, xeyirxahlığı və bədxahlığı da o veribdir, nəfsi pak saxlayanlar - xeyirxah, mürdarlayanlar isə bədxah olanlardır» (7,7).
Beləliklə, bu iki sufi şairinin həm dünyagörüşündəki, həm də yaradıcılıq ideyasmdakı bağlılıqlar onları bir-birinə yaxınlaşdırmış və zamanın onları bizdən ayırmasına imkan verməmişdir. Bu şairlərin hikmət və ilahiləri zaman keçdikcə araşdırıldıqca öz aktuallığını itirməmişdir. Hər iki sufi şairinə bu qədər məhəbbətin olması onların Qurani-Kərimin ideyalarını təbliğ etməsi ilə bağlı olmuşdur.

ƏDƏBİYYAT
1. Akar.M. Türk edebiyyatında mənzum meracnameler. Ankara, 1987
2. Alacı S. Yunus Emrede ınsanlık. Türk yurdu. Sayı. 319. Istambul. 1966
3. Bayat F. Xoca Əhməd Yəsəvi və Xalq sufilərini vəzi problemləri: B., 1997
4. Əfəndiyev P. Azərbaycanda şifahi xalq ədəbiyyatı. B. 1981
5. Fiqlali. E.R. Türkiyədə Ələvilik-Baktaşılıq. Ankara. 1990
6. Həkimov M. Aşıq şeirinin növləri. B., 1987
7. Xəlilov P. Əhməd Yəsəvi. Azərnəşr. 1997
8. Kaplan M. Yunus Emrenin insan və ahlak görüşü. Türk dili ve edebiyatı dergisi, c.XXI, Istanbul, 1943
9. Kaplan M. Türk edebiyyatı üzerinde araştırmalar. 1. Istanbul.1976
10. Köprülü F. Türk edebiyyatında ilk mütasavvüflər. Ankara. 1991
11. Köprülü F. Türk saz şairləri. 1. Ankara 1962
12. Mankibelerde Yunus. Türk dili: sayı. 493. Ankara, 1993


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder