Xuraman Bəhmən qızı Hümmətova Filologiya üzrə fəlsəfə elmləri doktoru.
Aparıcı elmi işçi. Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyası Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutu "Türk halklar
Ədəbiyyatı şöbəsi. 994
(012-496-51-80) + 994(50337-66-89)hummatovax@mail.ru
Orta əsr şeirində təsəvvüfi ideya ilə
bədii obrazın ilahi-estetik
harmoniyası.
XIV əsr Azərbaycan poeziasında ikidillilik – yəni həm
fars, həm də Azərbaycan dillərində şeir yazmaq ənənəsi davam edirdi. Belə sənətkarlardan
biri də görkəmli şair və filosof Şah Qasim Ənvar (1356-1434) olmuşdur. Şair bir sıra qəzəllərini həm Azərbaycan,
həm də fars dilindən istifadə etməklə
yazaraq, sanki bu ədəbi hadisənin simvolik formasını yaratmaq istəmişdir. Onun divanında toplanan fars və Azərbaycan dilində
yazdığı şeirlər, istərsə də «Ənis-ül-arifin» əsəri mahiyyət etibarilə sırf
ürfani-fəlsəfi məzmun daşıyır (1, 16)
Şah Qasim
Ənvarın həm təriqət, həm də sufi mənsubiyyətinə
mənsubluğu məsələsinə gəlincə bu barədə müxtəlif fikirlər mövcuddur.
S.Xavəri yazır ki, elmi ədəbiyyatlarda onun Hürufilik, Nemətullahiyyə, Vücudiyyə
təriqətlərinə mənsubluğu haqqında mülahizələr vardır (2, 116). Bundan başqa Şah
Qasim Ənvar haqqında ayrıca tədqiqat aparmış B.Salehov onu ümumən panteist
hesab edir (3, 68). Lakin S.Xavərinin yazdığı kimi, panteizm Şərqdə geniş
yayılmış əksər təriqətlərin fəlsəfi əsasını təşkil edir. Hansısa bir təsəvvüf
şairi panteist-hürufi, panteist-nəqşbəndi, panteist-səfəvi ola bilər (2,
117).Şair haqqında tədqiqat aparmış rus tədqiqatçısı İ.P.Petruşevski də
Şah Qasim Ənvarı hürufilik təriqətinə mənsub şair hesab etmişdir (4, 57).
Ə.Gölpınarlı onun səfəviyyə təriqəti silsələsinə aid olduğunu təsəvvüfə aid
qaynaqlar əsasında araşdırmışdır (5, 234). M.Abbaslı sənətkarın səfəviyyə təriqəti
ilə əlaqələrinə xüsusi tədqiqat həsr edərək bu məsələyə aydınlıq gətirmişdir.
Şah Qasim Ənvar, təsadüfi deyildir ki, «Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində» də səfəviyyə
təriqətinə mənsub sənətkar kimi təqdim olunur (6, 256-357).
Şah Qasim
Ənvarın təsəvvüfi görüşləri onun şeirlərində və «Ənisül-arifin» poemasında ifadə
olunmuşdur. Şairin şeirlərinə nəzər saldıqda onun təsəvvüfi görüşlərinin
mükəmməl bir sistem olduğuna şahid oluruq. Yəni Ənvar dövrünün təsəvvüfi
görüşlərinin təsiri altında sufizmin yalnız ideya və obrazlarından istifadə
etməmiş, əksinə, təssəvüfi ideya onun yaradıcılığında bütün obraz və motivləri
ilə sistemli şəkildə inikas olunmuşdur. S.Xavəriyə görə, onun lirik şeirlərində
sufi ideya iki formada – aydın ideyanın təqdimi və simvolik şəkildə təzahür
edir. Şairin təriqətin nəzəri əsaslarından bəhs edən şeirlərində birinci
istiqamət (açıq ideyanın təqdimi – X.H.) daha qabarıqdır. Bu da bilavasitə
mövzunun işlənilməsində mövcud ənənədən irəli gəlirdi. Şairin aşiqanə
qəzəllərində isə poetik-sufi məcazların zənginliyi (ikinci istiqamət – X.H.)
xüsusilə nəzərə çarpır. «Sufi-Allah» münasibətlərini simvollaşdıran hicran
əzabları ilə qovrulan aşiq və etinasız məşuq obrazları bu simvollar içərisində
xüsusilə fərqlənir. Şairin yaradıcılığında belə bir paralelliyi poetik fikrimizin
ümumi inkişaf qanunauyğunluğu şərtləndirirdi. Qasım Ənvar bir tərəfdən mənsub
olduğu təriqətin diqtəsi ilə normativ panteizm təbliğ edir, digər tərəfdən də saflaçmağa
can atan poeziyanın o dövrki səviyyəsi ilə şərtlənərək ideyanın açıq təqdimini
şeirin mərkəzinə ötürürdü (2, 119).
Fikrimizcə,
Ənvar şeirində mərkəzində transformasiya olunan təsəvvüfi ideya orada sırf
dünyagörüşü konsepti statusunda qalmır, şeirin estetik qida qaynağına çevrilir.
Yəni Allahadan başlanan və Onun yaratdığı dünyaya və insana qədər gələn ilahi
nizam təsəvvüfi ideya şəklində şeirin əsasını təşkil edir və bu zaman şeirin
poetik varlığının bütün elementləri öz estetik düzümünü təsəvvüfi ideyadan
alır. Başqa sözlə, orta əsr şeirində əsas ideyanı təşkil edən təsəvvüfi ideyada
daşınan ilahi nizam poetik obraz məkanın elementlərinin də ilahi nizama uyğun
düzülüşünü təşkil edir. Bu da öz növbəsində Şah Qasim Ənvarın şeirlərində
təsəvvüfi ideya ilə bədii obrazın ilahi-poetik harmoniyasını yaratmaqla varlıq
aləmindəki bütün ünsürlərin, o cümlədən bədii ünsürlərin ilahi vəhdət
içərisində olduğunu təsdiq edir. Beləliklə, Şah Qasim Ənvar bədii sözü –
ədəbiyyatı təsəvvüfün ana ideyası olan vəhdəti-vücudün reallaşdığı bədii məkan
kimi təsdiq etməklə Azərbaycan ədəbiyyatının əvvəldən ona məxsus olan ilahi
dəyərlərini qoruyaraq gələcək nəsillərə ötürür.
Ənvar yazır:
Çəkir hər gün o
nazlı fərzanə
Gözünə sürmə,
zülfünə şanə.
Canının mülkünə
qəza vermiş
Sirri-həqdən
kəlamı dövranə.
Öylə sərməst
nazənindir ki,
Hər kəsi gördü
verdi peymanə.
Kim alıb içdi
badəsini,
Çəkdi bir nərə
məstü-məstanə.
Zahidə verdi
təsbihi-möhrü,
Aşiqə verdi
nəşə, meyxanə.
Sənin eşqində bu
dəli könlüm,
Gah şam oldu, o
gah pərvanə.
Hər kəsin neməti
düşər payına,
Uşağa süd və
quşlara danə.
Yarı mədh eylə,
ey könül, daim,
Başqa hər şeyə
rəvayət, əfsanə.
Aç niqabı ki,
hüsnünə Qasim
Qurban etsin
özünü şükranə (7, 236-237).
Qeyd edək ki,
Ənvarın böyük ustalıqla yazılmış hər bir şeiri onun istedadla təcəssüm olunmuş
təsəvvüfi görüşlərini inikas edir. Bu şeir zahiri təsvir planında gözəlin
tərifinə həsr olunmuşdur. Ədəbi obrazın əsasında humanist ideal durur. Lakin bu
ədəbi obraz öz estetik gücünü onun mərkəzində duran təsəvvüfi ideyadan alır. Təsəvvüfi ideya
isə şeirdə fərqli obrazlarda təcəssüm olunmuşdur.
Aşiq sevgilisinin
hüsnünə heyrandır. Sevgilinin gözünə çəkdiyi sürmə, zülfünə çəkdiyi şanə onun
əqlini başdan alır. Aşiqi heyran edən bu gözəlliyin bütün cazibəsi Sirri-Həqqə
bağlıdır. Hər kim bu gözəlin əlindən badə alıb içirsə, məstlik nərəsi çəkir.
Qeyd edək ki,
gözəlin verdiyi badə, bu badə ilə aşiqin məstlik nərəsi çəkməsi Qasim Ənvarın
yaradıcılığında tərənnüm olunan təsəvvüfi ideyanın milli qaynaqlarınıda ortaya
qoyur. Azərbaycan məhəbbət dastanlarında qəhrəmanlar sevgi badəsini içəndən
sonra haqq aşiqlərinə çevrilirlər. Yada salaq ki, Koroğlu da Qoşabulağın suyunu
içdikdən sonra həm şeir deyən ağışa (aşiqə), həm də nərə çəkən qəhrəmana
çevrilir. Buta və nərə motivlərinin Qasim Ənvar şeirində bir kontekst daxilində
qorunması Azərbaycan qəhrəmanlaq dastanlarındakı nərə motivinin də məhəbbət
dastanlarındakı butavermə motivi ilə bağlı olduğunu göstərir.
Sözü gedən şeir sürmə, zülf, şanə, şam, pərvanə kimi təsəvvüfi
rəm-simvollarla zəngin olmasına baxmayaraq, hər kəsin nemətinə onun öz qismətinin,
uşağın payına – südün, quşun payına – dənənin düşməsi haqqındakı beyt Azərbaycan
dilinin büllurluğunu özündə əks etdirməklə yanaşı, ümumən poeziyanın həmin
dövrdə ana dilinin etnolinqvistik dərinliklərinə yönəlmiş istiqamətini də
inikas edir.
Ənvarın şeirlərində dünyaya aşiqanə münasibət ümumən
humanist ideya kimi təbliğ olunmaqla, yaşamın qayəsi kimi təsdiq olunur.
Əzablar içində çırpınan aşiq əlacı zamanın fövqündə – Yaradanda görür:
Yarıma deyin, a dostlar, nədir indi onda fərman,
Nə əlac edim bu dərdə, nə dəva edim, nə dərman?
Yandırıb yaxır oduyla, külə döndərir bu canı,
Məni məhv edir qəmi-eşq, halımı edir pərişan.
Ürək ovlayan dil ilə ona şərh edin bu halı,
Deyiniz ki, min işarə yaradır bü küfrü iyman.
Zamanın gedişatı aşiqin qəlbində müxtəlif təlatümlər,
təbəddülatlar yaradır. Bir tərəfdə nur, o biri tərəfdə qaranlıq, bunların
arasında qarışıq məkan. Bu məkanda aşiqin azmaması üçün onun yeganə pənahı
hüsnü-camaldır. Qasim Ənvar açıq gözlə bu qarışıq, insanı çaş-baş salan dünyaya
baxıb, hər tərəfdə yalnız «cəmali-məni»ni görür. Ona doğru gedən yol, ona
çatmağın vasitəsi isə yalnız «kəmali-irfan»dır:
Biri zülmət ilə nurdur, birisi dolu fərəhlə,
Bədənim təlaş içində, ürəyim ümidlə xəndan.
Göstərib cəmalı, hüsnü aləmi digərgun etdin,
Yayılıb cəhanə indi necə ahü nalə, əfqan.
Qasimi açıq göz ilə baxıb aləmdə nə gördü:
Hər tərəf
cəmali-məni, hər tərəf kəmali-irfan (7, 237).
Qasim Ənvar məhəbbəti varlıq aləminin əsas kimi təbliğ
etmişdir. Burada təsəvvüfi-aşiqanə məhəbbətlə real-insani məhəbbət arasında bir
sərhəd yoxdur. Məhəbbt bütün mənası ilə vahiddir və Vahiddən baş alıb gəlməklə
onunla vəhdəti təcəssüm etdirir:
Məcsid ilə meyxanə, ya Kəbə ilə bütxanə,
Məqsud məhəbbətdir, biqi bütün əfsanə.
Göstər üzünü cana, ta şərh eləyim mən də.
Xəlq oldu neçün dünya, varlıqdakı məna nə?
Hər kəsdə olan surət xəlq oldu əzəl gündən,
Sən hüsnünə aşiqsən, mən də sənə divanə.
Ey qibləm, əziz yarım, ey canü cəhanım, bil,
Didarını əks eylər Kəbəylə bu meyxanə.
Dildar mənə söylər: bax gör nə təfavüt var,
Mən nur ilə şəməm, sən zülmat ilə pərvanə.
Sən nura yaxınlaşsan, aydın görəcəksən ki,
Ölməz əbədi varlıq, qalmaz belə viranə.
Ey Qasimi, noqsanın bil hökmü Xudadəndir,
O bildi, əzəl
gündən necə gəldin dövranə (7. 240-241).
Lirik qəhrəman dünyaya vəhdətin gözü ilə baxır. Məhz
bu məqamda məcsid də, meyxana da, Kəbə də, bütxana da Allahın yaratdığı vəhdət
enerjisi – məhəbbət içərisində görünür. Lakin insanların çoxu bunu anlamır. Ona
görə də aşiq canana üz tutub ondan üzünü göstərməsini xahiş edir ki, o, hər kəs
üçün vahid olan həyat əqidəsini başa sala bilsin. Hər kəsdə olan surət əzəldən
yaranıb. Allah öz gözəlliyinə, insan da Ona aşiqdir. Yer üzündə Allahı nişan
verən nə varsa, onunla didarı inikas edir. Dünya öz şəkilləri ilə fərqli görünsə
də, vəhdət içində olan aləmdə nə varsa, hamısı bir-biri ilə bağlıdır.
Üzünün nuru düşən dəmdə
saralmış üzümə
Bu səfadan, gözəlim, Qasimi Ənvar olduq (7,
238).
Bu ideyalar Şah
Qasim Ənvar şeirinin bədii məzimunun təşkil etməklə onun şeirlərini ilahi
humanizmin poetik bəyanatına çevirir. Sənətkarın şeirləri onun varlığının mənası
və inikasıdır. İnsanı və dünyanı Allahın özüylə vəhdət içərisində yaratdığı iki
aləm kimi sevən şair onu dinləyənləri – oxuyanları hər zaman bu sönməyən, tükənməyən
ilahi həqiqətin işığı ilə nurlanmağa çağırmaqda davam edir. Şairin yaradıcılığı
özündən sonra yaranandan irfani ruhlu şeirlərin və şairlərin yetişməsində dəyərli
rol oynamışdır.
ƏDƏBİYYAT
1. Qəhrəmanov C., Allahyarov K. Müqəddimə / Azərbaycan klassik ədəbiyyatı
kitabxanası. 20 cilddə. XIII-XVI əsrlər
Azərbaycan şeiri. Üçüncü cild. Bakı: Elm, 1984, s. 5-23
2. . Xavəri S.A. Azərbaycan təsəvvüf
ədəbiyyatı (XIII-XIV əsrlər): Fil. elm. nam. ...dissertasiya. Bakı, 1999, 170
s.
3. Salehov B. Şah Qasım Ənvar: Fil. elm. nam.
...dissertasiya. Bakı,
1990
4.
Петрушевский И.П. Из героической борьбы азербайджанского народа в XIII-ХIV
вв. Баку: 1941
5. Gölpınarlı A. 100 Soruda Türkiyede Mezhepler və
Tarikatler. Kum: Ensariyan Yayınevi, 1991, 304 s.
6. Səfərli Ə., Yusifli X. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi. Ali məktəb üçün dərslik. Bakı: Ozan, 2008, 696 s.
7.Azərbaycan klassik ədəbiyyatı kitabxanası. 20 cilddə. XIII-XVI
əsrlər Azərbaycan şeiri. III cild.
Cildin tərtibçisi Cahangir Qəhrəmanov. Bakı: Elm, 1984, s. 543 s.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder